
- 06/08/2025
- Wim Van Den Nobelen
Waarom succesvolle (recruitment)bedrijven kapot groeien
Het verhaal dat zich duizenden keren per jaar herhaalt
Mark start een recruitmentbureau. Jarenlange ervaring bij een groot adviesbureau, kent de markt, heeft het gevoel voor wat werkt. Het bureau groeit.
Hij neemt mensen aan: Lisa en Tom. Omdat Mark erboven op zit, elke kandidaat doorpraat en alle belangrijke klanten zelf bedient, presteren ze uitstekend. Het bureau groeit verder.
Dan denkt Mark: "Ik moet meer managen en minder operationeel werk doen."
En daar begint het probleem
Lisa en Tom waren helemaal niet zo goed als Mark dacht. Ze waren goed onder zijn directe begeleiding. Zonder zijn constante coaching presteren ze merkbaar minder. Kandidaten passen niet, klanten klagen, plaatsingen mislukken vaker
Maar het bureau groeit nog door momentum van eerder werk. Mark ziet alleen groei en denkt: "Delegeren werkt!"
De realiteit
Mark's succes kwam door zijn ervaring, intuïtie, netwerk en mensenkennis. Dat is niet zomaar over te dragen. Lisa en Tom waren nooit zelfstandig goed, Mark was hun geweten en kwaliteitscontrole.
Waarom dit zo vaak gebeurt
1. Ondernemers zien correlatie, niet causatie. Ze denken dat hun mensen goed zijn, terwijl hun mensen goed zijn onder hun begeleiding.
2. Groei maskeert problemen. Zolang de omzet stijgt, lijkt alles goed te gaan. Maar groei kan maanden of jaren achterlopen op prestatieverval.
3. De managementmythe. "Goede managers kunnen alles managen." Dat is onzin. In recruitment moet je de materie kennen. Je moet voelen wat werkt.
4. De vrijheidsdroom.Elke ondernemer wil ooit 'vrij' zijn van zijn bedrijf. Maar in kennisintensieve sectoren zoals recruitment werkt dat niet. Jouw kennis ÍS het bedrijf.
En dan gaat het mis
Lisa en Tom vertrekken naar concurrenten. Mark neemt nieuwe mensen aan die nog minder goed zijn. Omzet daalt, klanten switchen. Mark denkt: "Ik heb een manager nodig!"
De manager heeft nog minder recruitmentkennis. Deze gaat 'processen optimaliseren' maar snapt niet waar goede recruitment om draait. Resultaat: hogere kosten, meer bureaucratie, slechtere prestaties.
Hoe voorkom je dit?
De oplossing is anders groeien:
- Systemen bouwen in plaats van delegeren. Zorg dat jouw expertise bewaakt wordt in processen en kwaliteitscontroles
- Kloon jezelf, vervang jezelf niet. Train mensen om te werken zoals jij werkt, maar blijf hun geweten en geef ze vrijheid
- Blijf operationeel betrokken. Ook met 50 mensen. Delegeer taken, niet verantwoordelijkheden
- Accepteer dat jij het verschil bent. In recruitment draait het om intuïtie en ervaring, dat schaal je alleen door betrokken te blijven
De harde waarheid
Succesvolle recruitmentbureaus groeien niet ondanks hun ondernemer, maar dankzij hun ondernemer.
De les? Schaal je expertise, niet je afwezigheid.
Tot volgende week, Wim van den Nobelen
PS: Medio september komt mijn boek: Van recruiter naar ondernemer uit. Wil je dit pre-orderen stuur een mail naar wim@fincar.nl De eerste 25 krijgen gratis een half uur advies.
Wil je nu sparren over jouw (recruitment)bedrijf? Bel me gerust op 0650602624 of mail me op wim@fincar.nl voor het maken van een afspraak

Over de Auteur: Wim Van Den Nobelen
Iedere woensdag een scherpe analyse, verhelderende inzichten of anekdotes over recruitment.