De ongemakkelijke waarheid over recruitment
  • 15/10/2025
  • Wim Van Den Nobelen

De ongemakkelijke waarheid over recruitment

Leestijd: 5 min
Strategie/ProcesTrends

De recruitmentsector is helemaal niet zo innovatief als we denken!

Laten we eerlijk zijn: de meeste recruiters werken nog steeds op exact dezelfde manier als 10 jaar geleden.

Ja, de tools zijn veranderd. We hebben nu LinkedIn Recruiter in plaats van cv-databases, WhatsApp in plaats van alleen e-mail, en een ATS dat iets mooier oogt. Maar de fundamentele aanpak? Die is hetzelfde gebleven.

We bellen nog steeds lukraak kandidaten. We sturen nog steeds generieke berichten. We jagen nog steeds dezelfde profielen na. We zijn gewoon van de ene tool naar de andere gesprongen zonder onze “manier van werken” echt te transformeren.

Het pijnlijke feit: we zijn minder productief geworden

  • We verdrinken in LinkedInberichten die nooit beantwoord worden
  • We spenderen meer tijd aan onze tools dan aan echte gesprekken
  • We vullen ATS-systemen met data die niemand gebruikt
  • We hebben meer ‘touchpoints’ maar minder diepgang
  • We meten alles, maar begrijpen niks

De ironie? We hebben meer technologie dan ooit, maar vullen minder vacatures. We hebben meer kandidaten in ons netwerk, maar minder échte relaties. We zijn drukker dan ooit, maar leveren minder waarde.

Wat doen we wel? We wijzen naar een vergrijzende vreemde arbeidsmarkt en naar onbetrouwbare-niet-opkomende-dagende-kandidaten

“De arbeidsmarkt is zo lastig geworden.”

“Kandidaten reageren niet meer.”

“Iedereen wil remote werken.”

“De nieuwe generatie is zo veeleisend.”

Klinkt bekend?

We zijn meesters geworden in het externaliseren van ons falen. Het ligt aan de markt. Het ligt aan de kandidaten. Het ligt aan de werkgevers met hun onrealistische eisen. Het ligt aan LinkedIn’s algoritme. Het ligt aan… vul maar in.

Maar ligt het niet gewoon aan ons recruiters?

Wat als het probleem niet ‘daarbuiten’ ligt, maar in jouw spiegel staat?

  • We investeren in nieuwe tools, maar niet in nieuwe vaardigheden
  • We automatiseren onze uitnodiging, maar depersonaliseren onze aanpak
  • We willen efficiënter werken, maar verliezen het menselijke contact
  • We meten activiteit in plaats van impact
  • We claimen specialist te zijn, maar werken als generalist

De harde waarheid: als je als recruiter niet fundamenteel anders werkt dan 5 jaar geleden, ben je waarschijnlijk minder relevant geworden, niet meer.

En daarom zijn we vervangbaar. En hier komt de echte klap: juist omdat we niet echt zijn geïnnoveerd, zijn we vervangbaar geworden.

Als recruitment alleen draait om:

  •  Zoeken in databases
  • Berichten versturen
  • CV’s doorsturen
  • Calls plannen

Dan kan AI dat binnenkort beter, sneller en goedkoper.

De reden dat recruiters vervangbaar zijn geworden, is niet omdat de technologie zo goed is. Het is omdat wij zo voorspelbaar zijn geworden.

Wat moeten we dan doen om te overleven?

Stop met jezelf voor de gek houden dat je innovatief bent omdat je nieuwe tools gebruikt. Innovatie zit niet in de tool, maar in “hoe je werkt”.

Echte vernieuwing betekent:

  • Diepgang boven volume -> minder kandidaten benaderen, maar met echte (toegevoegde) waarde
  • Expertise boven bereik -> weten waar je over praat in plaats van ‘alles kunnen’
  • Relaties boven transacties -> investeren in mensen, niet alleen als ze nu beschikbaar zijn
  • Advies boven doorplaatsing -> een trusted advisor zijn, niet een CV-makelaar
  • Impact boven activiteit -> meten wat écht telt, niet hoeveel berichten je verstuurt

De uitdaging

Kijk deze week eens kritisch naar jezelf:

  • Werk je fundamenteel anders dan 5 jaar geleden, of gebruik je gewoon andere apps?
  • Voeg je echte waarde toe, of ben je een menselijke zoekmachine?
  • Investeer je in expertise, of blijf je generalist?
  • Bouw je relaties, of verzamel je contacten?

De meest innovatieve stap die je kunt zetten, is misschien wel om minder te doen, maar het beter te doen. Een typisch geval van less is more.

Over de Auteur: Wim Van Den Nobelen

Iedere woensdag een scherpe analyse, verhelderende inzichten of anekdotes over recruitment.