Visie
Stop met jezelf voor de gek houden over je employer brand. In deze blogs houd ik je een spiegel voor: wat belooft je werkgeversmerk en wat lever je werkelijk? Waarom geloven kandidaten je verhaal niet? Confronterende vragen over authentiek werkgeverschap en wat er gebeurt als je visie en realiteit niet matchen.

Waarom jouw perfecte recruitmentplan nog altijd geen toptalent oplever
Een wake-up call voor HR-managers en recruiters die denken dat plannen maken genoeg is
Het is woensdagmiddag. Je zit achter je bureau, tevreden met jezelf. Het recruitmentplan voor Q3 is klaar. Uitgebreid, doordacht, met alle sta…

Waarom we leiden aan Manager-matching: ‘Passen bij de manager’ lijkt vooral een kwestie van geslacht.
Onderzoekers Alejandro Hirmas en Jan Hausfeld hebben recent (“Hiring bias in recruitment”, Amsterdam School of Economics, gepubliceerd op 4 maart 2025 ) laten zien hoe wij onszelf in de voet schieten op de arbeidsmarkt. Of beter g…

Waarom bellen (bijna) grensoverschrijdend is
Vroeger.
Toen hing je nog met een draadje in de muur.
Toen het spannend was als de telefoon ging.
En je écht opnam. Zelfs zonder nummerherkenning.
Maar nu?
Bellen is (bijna) grensoverschrijdend geworden. Letterlijk.
Je dring…

Waarom je niet iets kunt leren wat je al denkt te kunnen
Recruiters zijn net mensen. En mensen houden van patronen. We scannen snel, vullen aan, herkennen – en vergeten soms dat wat bekend lijkt, niet per se begrepen is.
Toen ik laatst de uitspraak van Epicurus las – “Je kunt niet iets…

Wat is de beste podcast over/voor recruitment?
In 2004 gebruikte journalist Ben Hammersley in The Guardian voor het eerst het woord podcast. Een jaar later werd het woord van het jaar en verscheen het in iTunes. Inmiddels zijn we 20 jaar verder — en zijn podcasts niet meer weg…

Waarom anoniem solliciteren een pleister is op een gebroken been
Over hoe we diversiteit proberen te fixen met ducttape
Maandagochtend. Een directiekamer met grote tafel, latte’s met havermelk binnen handbereik, en een tafeltennistafel die niemand gebruikt. “We gaan anoniem solliciteren,” klin…

Zorg dat jouw wijsvinger niet langer wordt dan je middelvinger
Moet recruitment altijd soepel en vriendelijk verlopen, of mag het schuren en schokken?
De Tsjechische schrijver Milan Kundera beschrijft in De ondraaglijke lichtheid van het bestaan een wereld waarin keuzes licht en vluchtig zij…

Salaris noemen = no-brainer
In een recente Wim op woensdag stelde ik op LinkedIn een simpele vraag: "Je ziet een vacature zonder salarisindicatie. Wat doet dat met je enthousiasme om te solliciteren?"
De reacties lieten weinig aan de verbeelding over.
Uit…

Waarom vacatures zonder naam net zoveel aantrekkingskracht hebben als een brief van de belastingdienst
“We zijn een betrokken organisatie.” “Bij ons ben je geen nummer.” “Persoonlijk contact staat bij ons centraal.”
Je leest het in elke vacaturetekst. Tot je wil solliciteren.
En dan zie je dit: 📩 “Stuur je cv naar sollicitatie@be…

Wie zwijgt over salaris, verliest de strijd om talent
Money makes the world go round.
En toch doen we in recruitment alsof het een bijzaak is. Alsof kandidaten hun huur kunnen betalen met ‘passie voor het vak’.
Laat ik het maar gewoon zeggen: geld is belangrijk. Niet als enige, maa…