Recruitment is geen budgetpostje
  • 24/10/2025
  • Wim Van Den Nobelen

Recruitment is geen budgetpostje

Leestijd: 3 min
Strategie/Proces

Als je bedrijf draait op mensen, waarom gedraagt je CEO zich dan alsof recruitment bijzaak is?

Candidate experience, AI-recruitment, employer branding, jobmarketing, recruiters snappen het allang. Ze omarmen nieuwe tools sneller dan je "LinkedIn Premium" kunt zeggen en bezoeken meer congressen dan een politicus in verkiezingstijd. Testen en assessments? Zo normaal dat je júist opvalt als je ze níét gebruikt.

Wekelijks duikt er weer een seminar, workshop of nieuwe tool op. En terecht. Want zonder vooruitgang sta je stil.

Maar hier zit de angel

Recruiters voelen dagelijks hoe cruciaal hun werk is. HR begrijpt het ook wel, een beetje. De hiring manager loopt er pas warm voor als er een vacature openstaat.

Maar degene met het grootste belang de directeur, CEO, de Eindbaas, bemoeit zich nauwelijks met recruitment. Hooguit een paar keer per jaar, als de begroting wordt besproken.

En dat werkt niet.

Want álle succesvolle bedrijven bewijzen dat de juiste mensen het verschil maken. Niet de tool. Niet de dienst. Niet de machine. De mensen.

Wake-upcall

Dit is geen oproep voor een nationale recruitmentdag. Ook geen pleidooi om Das Kapital te herschrijven naar Das Recruitment.

Dit is een wake-upcall aan elke recruiter: kom op voor je vak.

Schud die CEO wakker. Maak kristalhelder dat híj of zíj de nummer-1-verantwoordelijke is voor de mensen in jullie bedrijf.

Dat recruitment geen opdracht is die je uitbesteedt en afvinkt, maar een teameffort waarbij de recruiter weliswaar gangmaker en procesbewaker is maar waar de CEO moet laten zien dat mensen de nummer-1-prioriteit zijn.

Fijn weekend  

Flashback Friday! Dit is een blog die ik eerder heb geschreven en nu in een nieuw jasje heb gestoken. De originele versie komt uit november 2018.

 

Over de Auteur: Wim Van Den Nobelen

Iedere woensdag een scherpe analyse, verhelderende inzichten of anekdotes over recruitment.