De waarheid zit in de cijfers -> Maar welk cijfer telt echt?
  • 27/11/2025
  • Wim Van Den Nobelen

De waarheid zit in de cijfers -> Maar welk cijfer telt echt?

Leestijd: 5 min
Strategie/ProcesVisie

17 topondernemers uit recruitment delen hun heilige graal. Wat is die van jou?

Je kent dat moment. Het is maandagochtend 9:17 uur. Je laptop klapt open. Koffie dampt. En dan... scroll je direct naar dat ene dashboard, dat ene cijfer dat je vertelt of je op koers ligt of niet.

Voor Arjan Elbers is het de Quality of Hire. Voor Otto Krijnen van Bluefin draait alles om de gecontracteerde margebijdrage. Richard Gerestein bij Rabobank checkt als eerste zijn Average Time to Hire (20 dagen). En Bas Westland? Die leeft bij de conversie op outreach.

Allemaal topspelers. Allemaal een ander kompas.

En jij? Wat is jouw nummer 1?

Ik ben op zoek naar de KPI die bij jou het verschil maakt tussen winnen en verliezen. Niet de KPI die je zou moeten meten volgens een handboek, maar het cijfer waar jouw maag van draait. Het getal dat jou 's avonds wakker houdt of juist laat slapen als een baby.

Waarom dit ertoe doet

Recruitment is een vak van interpretatie. We meten allemaal wél iets, maar we meten lang niet allemaal hetzelfde.

De één zweert bij Time to Hire (Edwin de Jonge van TimetoHire), de ander bij fulfillmentratio van bedrijfskritische functies (Geert-Jan Waasdorp, Intelligence Group). Jasper van Eck houdt het simpel: Omzet & Ebitda.

Wat dit laat zien? Er is geen universele waarheid. Maar er zijn wel patronen, inzichten en benchmarks die we van elkaar kunnen leren.

Wat 17 collega's deelden:

  • Amriesh Rambhajan (Fitz) – Conversie rate
  • Arjan Elbers – Quality of Hire
  • Bas Westland (E-People) – Conversie op outreach
  • Ben Wienk (JoinTheDutch) – Reactietijd naar kandidaten bij interesse
  • Edwin de Jonge (TimetoHire) – Time to Hire
  • Frank Roders (Compagnon) – Marge per consultant
  • Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) – Fulfillmentratio van bedrijfskritische functies
  • Jan Karel Sindorff (Cooble) – Response rate (sourcing)
  • Jasper van Eck (Kasparov) – Omzet & Ebitda
  • Joris Brussen (Yor-In) – Aantal aanvragen vs aantal geplaatste kandidaten
  • Koen Roozen (Het Recruitingkantoor) – Quality of Hire
  • Martijn Smit (TIS Techniek) – Aantal plaatsingen icm Cost per Hire
  • Olfertjan Niemeijer (Independent Groep) – Conversie rate
  • Otto Krijnen (Bluefin) – Gecontracteerde margebijdrage
  • Paul Storimans (adviseur) – Productiviteit per recruiter per week
  • Peer Goudsmit (Peersearch) – Aantal hires + aantal vacatures per recruiter
  • Richard Gerestein (Rabobank) – Average Time to Hire (20 dagen) + Average Time to Fill (25 dagen)

Jouw beurt

Of je nu bij een bureau werkt of corporate recruiting doet, ik wil weten: wat is jouw KPI nummer 1?

Misschien is het iets klassiek zoals Time-to-Hire (gemiddeld aantal dagen van vacature open tot kandidaat geplaatst). Of juist iets scherps zoals Kandidaat-naar-Klant Ratio (hoeveel gesprekken voor één plaatsing?). Misschien meet je Bruto Marge per Consultant, of heb je een hele eigen metric bedacht die nog niemand anders gebruikt.

Deel het. En vertel vooral waarom dit cijfer voor jou het verschil maakt.

Over de Auteur: Wim Van Den Nobelen

Iedere woensdag een scherpe analyse, verhelderende inzichten of anekdotes over recruitment.